WordPress er et av de beste Content Management Systemene når det gjelder SEO. Selv om WordPress gjør mye for deg, er det fortsatt mye du kan gjøre for å forbedre ytelsen på nettsiden din.

Optimalisering av nettstedet ditt ved hjelp av taktikk og beste praksis som er beskrevet i denne artikkelen, vil hjelpe deg med å forbedre rangeringen, få flere abonnenter eller salg og få et bedre nettsted generelt.

Som et SEO-byrå arbeider vi mye med WordPress og har en god forståelse for hvordan man forbedrer hastighet og SEO generelt.

1. Få din grunnleggende WordPress SEO rett

Ut av boksen er WordPress et ganske godt optimalisert innholdsstyringssystem. Et grunnleggende oppsett kan gi et sterkt fundament - selv uten omfattende tilpasning, temaoptimalisering og plugins.

Når det er sagt, er det noen få ting du bør gjøre for å øke sjansene dine for rangering, avgrense arbeidsflyten din og sørge for at nettstedet ditt er perfekt optimalisert.Ved å sette de rette grunninnstillingene på plass, og bruke noen få enkle teknikker, kan du sikre at du har et sterkt fundament å bygge videre på!

2. Sjekk det tekniske

  • Sjekk at du bruker et raskt webhotell
  • Oppgrader til den siste PHP-versjonen
  • Bruk SSL kryptering
  • Velg med www eller uten www

3. Optimaliser innholdet ditt

Nettstedet ditt skal gi det beste innholdet på det valgte emnet - periode. Folk leter etter engasjerende, autoritative artikler og pålitelige svar på spørsmålene deres. Å skrive innhold av høy kvalitet til WordPress-nettstedet ditt begynner med dine unike ideer eller særpreg på et bestemt emne. Men det betyr også å presentere disse ideene på en godt strukturert og tilgjengelig måte. Sammen vil dette hjelpe deg med å tiltrekke deg publikum du leter etter og holde dem engasjert.

Undersøk hva brukerne dine ønsker og trenger

Før du skriver innholdet ditt, bør du tenke på hvilke søkeord du vil finne. Du bør optimalisere hver side eller innlegg for en bestemt nøkkelfrase.

Men hvordan kan du bestemme hvilken nøkkelfrase du vil bli funnet for? For å finne ut av det, må du gjøre søkeordforskning. I denne prosessen bør du stille deg spørsmål som: hvilke vilkår vil jeg rangere for? Hvor realistisk er det at jeg kan rangere for disse vilkårene?

Tenk deg at du har en bakeblogg og at du brenner for å dele favorittoppskriftene og baketeknikkene dine. Å optimalisere et innlegg for et begrep som [den beste kakeoppskriften] er ikke et så realistisk mål, fordi det er et veldig generelt begrep. Det er mye konkurranse om slike generelle vilkår. I stedet bør du tenke på å finne din egen nisje. Denne nisjen kan være [sunne kakeoppskrifter med lite sukker] eller [fransk konditori du kan lage hjemme].

Innenfor en nisje kan du bli ekspert. Din ekspertise lar deg lage innhold som går utover konkurrentene dine. Du kan gå dypere enn andre, eller kaste lys over forskjellige vinkler av samme tema. For dette vil du fokusere på langhale nøkkelfraser. En nøkkelfrase med lang hale kan være [hvordan lage en kalorifattig vegansk blåbær-ostekake]. En nøkkelfrase som dette er mer spesifikk, og derfor lettere å rangere etter. Det vil også være mer egnet for ditt spesifikke nisjeemne.

Det er også viktig å tenke på hva publikum ønsker å oppnå ved å søke etter et bestemt begrep. Dette kalles søkeintensjon. For eksempel kan de lete etter svaret på et bestemt spørsmål, og du kan gi nødvendig informasjon. Eller de vil kanskje kjøpe et bestemt produkt som du kan tilby dem. Tenk på behovene til de besøkende og adresser dem ved å lage innhold deretter.

Skriv passende innhold til brukerne dine

Etter at du har gjort søkeordforskningen din og du kjenner til emnene du vil skrive om, må du komme til selve skrivingen. Det meste av tiden er lettere sagt enn gjort. For å komme fra en idé til et flott innhold, er det mest sannsynlig at du må følge en syklus med utkast, skriving, redigering og omskriving.

Ditt første utkast kan bare være en oversikt over strukturen din. Du trenger ikke å skrive ut alt i perfekt prosa på dette tidspunktet, men sørg for at du følger en logisk struktur. For de fleste brikker inkluderer det en introduksjon, hovedargumentene og en konklusjon. Selvfølgelig vil dette variere per sjanger - en oppskrift vil ha en helt annen struktur.

Optimaliser sidetittelen

Hver sides tittel - innholdet i HTML-koden <title> kan være en av de viktigste faktorene for å rangere godt i søkeresultatene. Ikke bare er det bokstavelig tittel på fanen eller nettleservinduet, men det er også den første linjen folk ser i søkeresultatene. Den beskriver hva siden din handler om, og fungerer som en annonse som oppfordrer brukerne til å klikke.

Optimaliser metabeskrivelse

En metabeskrivelse brukes primært søkemotorer for å vise en beskrivelse av siden din i søkemotorresultatene, vanligvis under sidetittelen.

Å skreddersy og skrive en beskrivende metabeskrivelse kan oppmuntre brukerne til å klikke resultatene dine i søkemotoren, selv om du ikke nødvendigvis rangerer i topplassering. Det er en annonse, og muligheten din til å imponere.

Å skrive overbevisende, informative beskrivelser av sideinnholdet ditt for hver side på nettstedet ditt er best praksis og gir deg muligheten til å tiltrekke deg flere besøk.

Optimaliser bilder og media

En ofte oversett del av WordPress SEO er hvordan du håndterer bilder, videoer og medieinnhold. For å sikre at søkemotorer kan forstå bildene dine, må du tenke på hvordan du navngir og formaterer filene dine. Å skrive beskrivende tilgjengelige tekstbeskrivelser hjelper også og kan forbedre ytelsen din betydelig. Som en ekstra fordel hjelper du også lesere som er avhengige av hjelpeteknologier som skjermlesere.

Hold innholdet ditt oppdatert

Ettersom Google prøver å vise brukerne den beste og oppdaterte informasjonen, bør du holde rede på innholdet ditt og revidere det regelmessig. Enda mer, fordi du ikke vil vise de besøkende på nettstedet ditt utdatert, overflødig eller feil informasjon.

Hvis du publiserer regelmessig og har hundrevis, eller til og med tusenvis av blogginnlegg, er dette lettere sagt enn gjort. Derfor vil vi anbefale å fokusere på to spesifikke områder når det gjelder innholdsvedlikehold: oppdatering av hjørnesteinsinnhold og forhindring av søkeordkanibalisering.

SEO-byrå rocket

La oss ta deg med til toppen av søkeresultatene!