Det er mange grunner til at søkerangeringene svinger. Les om hvorfor det skjer, og hvorfor det også er lurt å fokusere på andre beregninger.
Alle som har prøvd å gå ned i vekt, vet at det er kontraproduktivt å veie deg hver dag.

Det samme gjelder rangering av søkemotorer.

Hvis du sjekker rangeringene dine hver dag (eller som det er tilfellet i spørsmålet, flere ganger per dag), kommer du ikke til å se et nøyaktig bilde av hvordan du har det.

Faktisk, hvis du sjekker rangering for ofte, kommer du til å være utsatt for knebøyende reaksjoner som veldig godt kan spore din generelle SEO-strategi.

Min anbefaling er å sjekke rangeringene dine maksimalt en gang per uke.

Selvfølgelig er det grunner til at noen nettsteder kanskje vil sjekke mer eller mindre ofte.

Men for de fleste nettsteder vil en gang i uken gi deg en god ide om hvordan ting går, og vil tillate deg å se om SEO-innsatsen din virkelig fungerer.

Rangeringer svinger på grunn av konkurranse

Jo mer konkurransedyktig et spørsmål er, desto mer vil rangering av nettsteder for det spørsmålet svinge.

Når et søk er konkurransedyktig, gjennomsøker Google vanligvis nettstedene som er relevante for spørringen oftere.

Spillerne som konkurrerer om rangeringer i det spørsmålet, gjør mer enn sannsynlig hyppige endringer på nettstedene sine.


For mange konkurransedyktige spørsmål er det babyalgoritmer på plass for å rangere nettstedene som er relevante for emnet.

Når det skjer, vil rangeringene bevege seg mye mer.

I det originale spørsmålet ser plakaten ut til å indikere at svingningene er jevnlige dag etter dag.

Min gjetning vil være at dette er en algoritme som er i flyt.

Til slutt vil disse rangene avgjøre og være mer konsistente, og bare endre seg med jevne mellomrom.

Men mens en oppdatering skjer, endres rangeringene ofte.

Å sjekke rangeringene dine om og om igjen under en rangeringoppdatering er litt som å veie deg selv 10 ganger om dagen.

Det kan være interessant for deg, men det vil ikke gi deg noen indikasjon på hvor mye vekt du faktisk mister (eller går opp).

Rangeringer er ikke resultater

SERP du ser er ikke nødvendigvis SERP jeg ser.

Suksess kommer fra salg, potensielle kunder, e-postregistreringer eller andre beregninger.

Dette er beregningene du må spore daglig.

Ikke rangeringer.

Du blir både lykkeligere og mer vellykket hvis du vurderer suksessen din på faktiske resultater i stedet for på rangeringer.

SEO-byrå rocket

La oss ta deg med til toppen av søkeresultatene!