Tre ting påvirker hvor lang tid SEO vil ta for å få resultater. Lær hvordan konkurranse, inngående lenker og innhold spiller en rolle i dette.

Et av de vanligste spørsmålene vi får som et SEO-byrå er: "Hvor lang tid tar SEO?"

Det er også et av de mest frustrerende spørsmålene, selv om klienter forståelig nok vil ha et definitivt svar, er det ganske enkelt ingen måte å gi et på grunn av alle involverte variablene.

Dette er fordi, i tillegg til alle variablene som spiller en rolle i optimaliseringen av ditt eget nettsted, må du også evaluere de samme variablene i konkurrentenes optimaliseringsarbeid.

Dette kan gjøre et allerede komplekst spørsmål uendelig vanskeligere å svare på.

Det beste jeg kan gjøre er å gi deg en rekkevidde på fire måneder opp til et år.

Dette området er basert på tre viktige variabler som bestemmer hvor lang tid søkemotoroptimalisering vil ta, som er:

  • Konkurranse
  • Innkommende lenker
  • Innhold

Det er viktig å påpeke at selv med dataene bak disse variablene, er det ingen formel for å svare på dette spørsmålet.

Det er imidlertid mye mer å svare på enn enkle gjetninger.

Å finne ut hvor lang tid SEO vil ta, er å først evaluere dataene bak disse tre variablene, starte arbeidet og evaluere hvor raskt du begynner å se resultater, og deretter ekstrapolere det for å få en ide om hvor lang tid det kan ta å treffe en bestemt posisjon.

Konkurransens rolle i hvor lang tid SEO tar

Hvis du selger noe som frokostblanding med laksesmak, vil du sannsynligvis ikke møte noen konkurranse.

Imidlertid vil de av oss som selger produkter og tjenester som virkelige mennesker faktisk vil kjøpe, møte ulike grader av konkurranse basert på etterspørsel.

For eksempel vil en rørlegger som betjener et lite lokalt marked møte mindre konkurranse enn en eiendomsmegling som betjener en storby, som vil møte mindre konkurranse enn et nasjonalt kredittforetak.

Som du kanskje forestiller deg, jo flere konkurrerende nettsider du er imot, jo lenger tid tar det å klatre til toppen av søkeresultatene.

Dette vil følge et konsistent mønster der det er både lettere og raskere å rangerer de nedre sidene, men når du klatrer opp søkeresultatene, vil hvert påfølgende trinn ofte ta betydelig mer innsats og tid.

Rollen til inngående koblinger i hvor lang tid SEO tar

Det er ingen hemmelighet at lenker fortsatt spiller en stor rolle i SEO, men deres innvirkning på hvor lang tid det tar, avhenger av flere dypere faktorer.

Den første er volumet av lenker til nettstedet ditt.

Generelt vil flere lenker hjelpe deg med å oppnå SEO-suksess raskere, men det er ikke bare et tallspill.

Generelt sett vil færre lenker av høy kvalitet fra relevante nettsteder ha langt større innvirkning på resultatene enn et større volum av lenker av lav kvalitet fra irrelevante nettsteder.

Dette er også viktig fordi koblinger av høy kvalitet generelt er vanskeligere å tjene, så det blir vanskeligere for konkurrentene å replikere dem.

Og de har en tendens til å vare lenger, i motsetning til lenker generert ved hjelp av automatiserte metoder.

Men hastigheten du tjener koblinger til og hastigheten du historisk har opptjent lenker med, kan også være faktorer fordi generelt en brå økning kan indikere et unaturlig forsøk på å manipulere rangering.

Hvis du bruker metoder som ikke oppfyller Googles retningslinjer for nettredaktører, og du har en brå økning i antall innkommende lenker som utløser en manuell gjennomgang, kan du ende opp med en straff.

Innholdets rolle i hvor lang tid SEO tar

Innholdet som er publisert på nettstedet ditt spiller også en rolle i hvor raskt du ser resultater, og det første du trenger å vite er at kvalitet betyr mye.

Dager med å slite hundrevis av 300-ords artikler du bestilte på Fiverr, kommer ikke til å bevege nålen når det gjelder rangering.

Nå må du ikke tolke dette slik at hvert innhold du publiserer må være et dyr på 4000 ord.

Faktisk er det ingen minimumslengde eller til og med ideell lengde - innholdet må bare være langt nok til å løse en besøkendes problem.

Det er en myte om at du bør publisere nytt innhold sakte, som kommer fra teorien om at publisering av mye nytt innhold på en gang kan se unaturlig ut for Google, og dermed kan skade rangeringen din.

Det er forståelig hvordan folk kunne tro på denne myten, men den er offisielt avkreftet av Google.Hvis du har flott innhold klar til bruk, er det ingen grunn, fra et SEO-perspektiv, til ikke å publisere det umiddelbart.

Jo raskere du får den der ute, jo raskere vil den ha en positiv innvirkning på rangeringen din.

Å vente gjør at SEO tar lenger tid.

Det er verdt å merke seg at rangeringen av en webside samsvarer med alderen.Med andre ord, nyere sider pleier ikke å rangere like godt som eldre sider, men det skyldes andre faktorer, ikke alder.

Konklusjon

Du kan ikke forutsi nøyaktig hvor lang tid SEO tar før du begynner å legge inn arbeidet.

Du kan imidlertid lage en gjetning basert på visse variabler. Så, over tid, kan du få en bedre ide om hvor lang tid det kan ta innen din spesielle nisje mot konkurrentene dine.

SEO-byrå rocket

La oss ta deg med til toppen av søkeresultatene!