For øyeblikket skjer alt på nettet. Så, kanskje, har du bestemt deg for raskt å opprette et nettsted for bedriften eller organisasjonen din. Eller du har bestemt deg for å gjenopplive det eksisterende nettstedet ditt. Når du leter etter tips, støter du stadig på dette begrepet "SEO". Hva står det for? Her vil vi forklare hva det betyr og hvordan vi skal tilnærme oss det best! 

Hva er SEO?

SEO står for ‘Search Engine Optimization’. Det er praksis å optimalisere nettsidene dine slik at de når en høy posisjon i søkeresultatene til Google eller andre søkemotorer. SEO fokuserer på å forbedre rangeringen i de organiske - også kalt ikke betalte - søkeresultatene. Hvis du har et nettsted og du vil få mer trafikk, bør det være en del av markedsføringsarbeidet ditt.

Googles algoritme

Rangeringen av disse søkeresultatene bestemmes av Googles algoritme. Selv om Googles algoritme forblir hemmelig, har mange års erfaring med SEO resultert i en ganske god idé om de viktige rangeringsfaktorene. Etter vårt syn kan faktorene i Googles algoritme deles inn i to kategorier:

On-page SEO-faktorer

Rangeringen av nettstedet ditt bestemmes delvis av faktorer på siden. On-side SEO-faktorer er alle de tingene du kan påvirke fra ditt faktiske nettsted. Disse faktorene inkluderer tekniske aspekter (f.eks. Kvaliteten på koden din og nettstedets hastighet) og innholdsrelaterte aspekter, som strukturen til nettstedet ditt eller kvaliteten på kopien på nettstedet ditt. Dette er alle avgjørende SEO-faktorer på siden.

Off-page SEO-faktorer

I tillegg til SEO-faktorer på siden, er det SEO-faktorer utenfor siden. Disse faktorene inkluderer lenker fra andre nettsteder, oppmerksomhet på sosiale medier og andre markedsføringsaktiviteter utenfor ditt eget nettsted. Disse off-side SEO-faktorene kan være ganske vanskelige å påvirke. Den viktigste av disse utenfor sidefaktorene er antallet og kvaliteten på koblingene som peker mot nettstedet ditt. Jo mer relevante, relevante nettsteder som lenker til nettstedet ditt, desto høyere blir din posisjon i Google.

SEO for WordPress

Mange bruker nå WordPress til å bygge sine nettsider. WordPress gjør mye av SEO-arbeidet for deg, men det er fortsatt mye du kan gjøre for å øke ytelsen på din WordPress nettside.

Les hvordan gjør man SEO for WordPress

Helhetlig SEO

Vi i SEO-Byrå gjør vi det vi kaller ‘holistisk SEO’. Dette betyr at ditt primære mål bør være å bygge og vedlikeholde et best mulig nettsted. Ikke prøv å lure Google, men bruk en bærekraftig langsiktig strategi. Rangering kommer automatisk hvis nettstedet ditt er av ekstremt høy kvalitet. Google ønsker å få brukerne til rett sted, siden oppdraget er å indeksere all verdens online informasjon og gjøre den allment tilgjengelig og nyttig.

I tillegg til dette ønsker Google selvfølgelig å tjene penger. For å oppnå dette må de sørge for at folk fortsetter å bruke Google. Dette betyr at de må vise folk resultatene de leter etter. Så hvis nettstedet ditt er det beste i markedet, vil Google at det skal være høyt i resultatene.

Permanent rangering godt i Google krever en omfattende SEO-strategi med fokus på alle aspekter av nettstedet ditt og markedsføringen. Den tekniske siden, User eXperience (UX), innholdet på nettstedet ditt: alt må være på topp. For å fortsette å rangere godt i Google, bør du utvikle - det vi kaller - en helhetlig SEO-tilnærming.

SEO-byrå rocket

La oss ta deg med til toppen av søkeresultatene!